Syair Ikan Terubuk
Syair Ikan Terubuk adalah sebuah kumpulan syair
Melayu yang diciptakan pada abad ke-19, berupa media lisan tanpa diketahui
siapa penciptanya. Terdiri dari 285 bait, karya besar yang menjadi masterpiece
ini membentangkan kehidupan habitat ikan didalam air, baik air laut maupun air
tawar secara lengkap. Uniknya, Syair Ikan Terubuk menjadi sangkakala mantra
dalam upacara Semah Laut di Bengkalis, iaitu sebuah upacara mengundang
ikan-ikan terubuk melalui cara supranatural, yang dilakukan secara
turun-temurun.
Kisah dua kerajaan yang
memerintah di persekitaran kawasan kerajaan air masin dan air tawar. Kerajaan
air masin diwakili oleh ikan terubuk manakala kerajaan air tawar diwakili oleh
ikan puyu-puyu.
Ikan terubuk dikatakan seolah-oleh ikan puaka yang berasal dari laut di Melaka.
Perkataan “puaka” boleh dikaitkan dengan ancaman musuh dan perseteruan. Ikan
terubuk sangat meminati ikan puyu-puyu. Namun ikan puyu-puyu tidak sedikitpun
menyukai ikan terubuk. Ini dapat dilihat pada rangkap 2 dan 3;
Mula dikarang ikan terubuk,
Lalai memandang ikan di lubuk,
Hari dan jantung bagai serbuk,
Laksana kayu dimakan bubuk.
Asal terubuk ikan puaka,
Tempatnya konon di laut Melaka,
Siang dan malam berhati duka,
Sedikit tidak menaruh suka.
Dendam rindu inginkan ikan puyu-puyu sangat mendalam dan terubuk sering merindu
siang dan malam. Lalu terubuk sering menyeru dan memuja puyu-puyu.Sebagaimana
rangkap ke 4 dan 5;
Pagi petang duduk bercinta,
Berendam dengan airnya mata,
Kalbunya tidak menderita,
Kerana mendengar khabar berita.
Pertama mula terubuk merayu,
Berbunyilah guruh mendayu-dayu,
Senantiasa berhati sayu,
Terkenangkan puteri ikan puyu-puyu.
Dikatakan bahawa ikan puyu-puyu
itu sangat cantik dan sangat berbudi bahasa. Ini dapat dilihat pada rangkap 6;
Puteri Puyu-puyu konon namanya,
Di dalam kolam konon tempatnya,
Cantik mejelis barang lakunya,
Patutlah dengan budi bahasanya.
Asal puyu-puyu dikatakan di Tanjung Padang. Ada pendapat mengatakan kawasan ini
adalah di Pagar Ruyung Minangkabau di pulau Sumatera. Diceritakan juga gambaran
rupa paras tuan puteri yang menyerupa puyu-puyu. Terubuk sangat tertarik dan
sering memerhati keayuan wajah puyu-puyu;
Kolamnya konon di Tanjung Padang,
Di sanalah tempat Terubuk bertandang,
Pinggangnya ramping dadanya bidang,
Hancurlah hati terubuk memandang.
Asal usul puyu dikatakan keturunan raja. Dikatakan dia mempunyai keupayaan
memuja dan berdoa. Sebarang pinta dan doanya akan dimakbulkan demi mengelakkan
ancaman terubuk.
Setelah hari hampirkan senja,
Puteri bersiap hendak memuja,
Jika sungguh asalku raja,
Disampaikan Allah barang disaja.
Selang tidak berapa antara,
Turunlah ribut dengan segera,
Kilat dan petir tidak terkira,
Datuk nenek turun dari udara.
Puyu-puyu mendapat pertolongan berkat doanya yang telah dimakbulkan. Pertolongan tersebut telah menyelamatkan dirinya daripada ancaman terubuk yang sangat inginkan dirinya. Lalu berkat datuk neneknya menunaikan pertolongan dengan sepohon pokok pulai yang rendang. Puyu dapat melompat keluar daripada kolam ke pucuk batang pulai. Maka terselamatlah puyu daripada ikan terubuk. Dapat dibuktikan pada rangkap ke 14 da 15,
Membawa sepohon batangnya pulai,
Datangnya dari Tanjung Balai,
Eloknya tidaklah ternilai,
Puteri melihat hairan terlalai.
;
Pulainya rendang dengan rampaknya,
Di tengah kolah terdiri dianya,
Sampailah waktu dengan janjinya,
Puteri melompat ke atas pucuknya.
Kehilangan puyu-puyu telah sampai
kepada pengetahuan terubuk. Berita kehilangannya telah menyebabkan tuanku
bersedih dan mengarahkan supaya segera mencari puyu-puyu. Hajat terubuk ingin
bertemu puyu-puyu tidak kesampaian lalu kembalilah terubuk ke laut semula dalam
keadaan kecewa sebagaimana rangkap 21;
Terubuk berenang lalu ke laut,
Sekalian ikan ramai yang mengikut,
Hati di di dalam terlalu kusut,
Bagaikan datang rasanya takut.
Kepentingan
karya syair ikan terubuk dalam konteks sarwajagat (world views) masyarakat
melayu.
Dua kerajaan yang berbeza.
Berdasarkan
latar sejarah penciptaan syair ini, kerajaan ikan terubuk dan ikan puyu ini
adalah dua buah kerajaan yang berbeza latar tempatnya. Keinginan saling
menakluk antara satu sama lain memang wujud. Malah dikatakan bahawa kerajaan
ikan terubuk sangat berkuasa dan mampu mengalahkan kerajaan ikan puyu. Bagi
pihak yang lemah, adalah lebih baik membuat tipu muslihat dan mengelakkan diri
dari berperang dengan pihak yang lebih kuat.
Perbezaan budaya dan pandangan hidup.
Syair ini
juga memberi gambaran secara simbolik tentang kehidupan manusia yang berbeza
budaya dan pegangan hidup. Perbezaan budaya dan pegangan hidup ini mungkin
tidak boleh diterima oleh pihak yang lain. Contohnya dalam soal makan dan minum
yang halal bagi umat Islam, mungkin akan menjadi masalah besar bagi mereka
untuk hidup dalam kalangan orang yang bukan Islam. Latar budaya hidup ikan
terubuk sudah tentu berbeza berbanding kehidupan ikan puyu. Oleh itu ikan
terubuk tidak boleh memaksa ikan puyu untuk hudup bersamanya kerana ikan puyu
tidak mungkin boleh menerima cara hidup masyarakat terubuk.
Perbezaan prinsip dan pegangan hidup
Kadang-kadang pegangan hidup yang bebeza tidak memungkinkan kesatuan pendapat dan idea. Ahli masyarakat akan saling berbeza pendapat dan saling membantah antara satu sama lain. Adalah lebih baik ikatan kesatuan itu tidak diwujudkan kerana mungkin akan menyebabkan persengketaan yang berpanjangan. Kehidupan ikan terubuk dan ikan puyu amat berbeza latar tempat, suasana dan budaya hidupnya. Maka adalah lebih baik cinta kasih sayang yang berbeza antara dua latar belakang ini tidak direalisasikan.
Cinta tidak kesampaian.
Apabila
peristiwa di dalam syair di atas dikaitkan dengan kehidupan manusia biasa, ia
boleh dikaitkan dengan kehidupan manusia yang sedang bercinta. Terdapat
cita-cita inginkan seorang gadis atau seorang teruna yang tersemat di dalam
hati. Mungkin harapan cinta tidak dapat dipenuhi kerana secara realitinya
mereka tidak mungkin bersatu. Terdapat halangan besar yang mungkin menghalang
jodoh mereka. Mungkin juga pihak yang dicintai tidak sanggup menerima cinta
yang dihajatkan lantaran perbezaaan darjat dan sebagainya. Oleh itu cinta tidak
kesampaian dan perpisahan berlaku.
Nilai
kepercayaan masyarakat
Kepercayaan Anamisme.
Masyarakat melayu dahulu sangat
mempercayai roh-roh leluhur mereka. Mereka sering memuja semangat roh nenek
moyang mereka apabila mereka menghadapi masalah hidup. Contohnya ayat “Dengan
berkat nenek moyangku” dalam rangkap ...............
Kepercayaan Hindu.
Selepas anamisme, masyarakat
melayu mengamalkan ajaran hindu. Oleh itu kepercayaan terhadap dewa adalah
salah satu bentuk kepercayaan yang penting bagi mereka. Dewa selalunya menjadi
pengantara bagi memohon doa dan permintaan mereka agar dimakbulkan. Contohnya
ayat “Disampaikan dewata barang pintaku”
Kepercayaan agama Islam.
Kepercayaan masayarakat yang diterjemahkan
dalam syair ini adalah setelah kedatangan Islam. Oleh itu, walaupun terdapat
unsur kepercayaan lain wujud dalam syair ini namun keutamaannya adalah
usur-unsur Islam. Hal ini dapat dilihat melalui pembukaan syair ini telah
memulakannya dengan menyebut nama Allah dan bismillah. Contohnya “bismillah itu
permulaan kalam”. “Dengan nama Allah khalik al-alam. Ia dikenali juga dengan
isilah “Doksologi”. Kemudian di tengah syair ada menyebut “Ya Ilahi Ya
Tuhanku,”. Semua perkara ini menunjukkan bahawa kepercayaan Islam adalah
menjadi teras gambaran masyarakat melayu.
No comments:
Post a Comment